Zaterdag weer eens een vlooienmarkt bezocht. Ik zoek graag schat tussen de ouwe rommel, al lijkt het steeds zeldzamer te worden om iets leuks en betaalbaars te vinden. Ditmaal kwam ik wel een Mucha-spiegel tegen en twee kunstige dierenprenten. Geen leuke boeken helaas. Waar ik echter bij dergelijke gelegenheden vooral naar zoek zijn platen.
Bijzondere lp’s zijn bijna niet meer te vinden op rommelmarkten. Iedereen heeft zijn zolders al jaren geleden opgeruimd. Bovendien geef ik als het even kan niet meer dan 1 euro per plaat uit. En professionele handelaren weten maar al te goed dat mensen die nog lp’s kopen verzamelaars zijn. De stands waar de lp’s minstens 5 euro per stuk kosten loop ik dus snel voorbij. Meestal zoek ik naar platen van eind jaren 70 tot midden jaren 80. Met oudere muziek heb ik niet zoveel, en nieuwere muziek die ik goed vind zie je zelden op een rommelmarkt.
Na goed zoeken had ik toch een stapeltje platen bij elkaar vergaard, allemaal voor prijzen tussen de 0,50 en 1 euro. De meesten zaten in de categorie ‘altijd wel te vinden op een rommelmarkt, maar leuk voor de collectie, dus neem maar eens een keer mee’. Zoals twee elpees van Blondie, de eerste twee albums van The Pretenders en een plaat van Heaven 17 (erg glad, maar wel met ‘Temptation’).
Verder de klassieker ‘Architecture and morality’ van de onderschatte band OMD, die ik al wel had, maar met een andere kleur hoes en in minder goede conditie. Daarnaast toch twee voordelige ouwe-lullen-platen: ‘The World of Donovan’ en ‘Wish you were here’ van Pink Floyd (met originele ansichtkaart).
De beste vangsten:
de soundtrack van de film Salvation uit 1987. Volgens imdb.com een vrij beroerde film. Al klinkt het plot goed: “A troubled young woman hooks up with a money-crazed televangelist and becomes a rich, heavy-metal Christian rock star. ” De bijbehorende muziek is wel de moeite: op de plaat staan vijf unieke nummers van New Order en twee van Cabaret Voltaire.
de lp ‘Glow’ van de Nederlandse experimentele wave-formatie Tecnoville. Uitgegeven in ’83 door het vroeger toonaangevende en nu legendarische blad Vinyl. Aparte muziek, rare arrangementen en synthgeluiden, bizarre vocalen). Niet veel info over te vinden op het web, behalve deze concertfoto’s. En ze hebben als support-act gespeeld voor Echo & the Bunnymen. In ’83 deden ze mee aan de Grote Prijs van Nederland, samen met o.a. Mam en de Tröckener Kecks (winnende act was Neel, zoals gebruikelijk bij winnaars in de vergetelheid geraakt).
de verzamelelpee ‘Uitholling Overdwars’, de eerste uitgave van de Stichting Popmuziek Nederland uit ’79, vol beginnende Nederpop. Met achterop de hoes een aanbeveling van Bram Vermeulen (“Niet alleen die stampende kolere herrie zorgt er nu voor dat pa de HiFi in de gangkast opsluit, maar ook de bezongen onderwerpen en zeker het taalgebruik”). Voor de twaalf vertegenwoordigde bands was deze plaat in veel gevallen de eerste officiële opname.
Aanwezig zijn nu vergeten acts: Jan van de Grond Groep, Utang, Dorpsstraat, Jong Oranje, Jonny Jumbo and the Highjackers; bijna vergeten acts: Tedje en de Flikkers (‘Ik ben een hoer’), Ivy Green, Braak (‘Gatenplant’), Nasmaak (‘Hondepoep’ – later heette de band Nasmak); en bands die later door zouden breken: Noodweer (‘Stropdasreggae’), Toontje Lager (‘Kontaktrock’) en Doe Maar (‘Blozen’, nog met eerste zanger Piet Dekker).
Niet slecht toch voor een paar eurootjes?
Recente reacties