Bijvangst

De spannendste vondsten die ik deed in platenhoezen, buiten een berg stof en haren, waren persberichten, krantenknipsels en een enkele foto. Een magere oogst vergeleken met wat er onlangs uit de hoezen van enkele Led Zeppelin-elpees kwam: vier schetsen van de 19e-eeuwse schilder John Everett Millais.

De (jeugd)werken werden waarschijnlijk al decennia in de platenhoes bewaard, die zich in de collectie van de voormalige chauffeur van Jimmy Page bevond. Page staat bekend als een grote verzamelaar van Victoriaanse kunst. Hoe de werken bij zijn chauffeur terechtkwamen is nog onduidelijk.

Millais was een van de oprichters van de ‘Pre-Raphaelite Brotherhood’. Hij is vooral beroemd vanwege zijn schilderij Ophelia, een van de meest verkochte ansichtkaarten van de Londense Tate Gallery.

Ik zag eens een documentaire waarin werd verteld dat de PrerafaĆ«litische kunst gedurende een groot deel van de 20e eeuw uit de mode raakte. In de psychedelische jaren ’60 ontstond een herwaardering voor de vaak kleurige en fantasievolle werken van kunstenaars als Millais, Rossetti en Waterhouse. In die tijd kon je hun werken nog voor een schijntje aanschaffen.