In de kerstvakantie bezocht ik de bijzondere expositie Visual Vinyl in Heerlen. Hiervoor zijn in het SCHUNCK* Glaspaleis meer dan 400 kunstzinnige platenhoezen bijeengebracht.
De tentoongestelde platen komen uit de unieke collectie van Jan van Toon. Hij verzamelde in de afgelopen decennia duizenden platen waarbij kunstenaars betrokken zijn; soms alleen als ontwerpers van de hoezen, soms ook als uitvoerend artiest. Curator Harry Prenger maakte hieruit een selectie die in Heerlen (voor het eerst!) te zien is.
Onder de noemer ‘Artist Covers’ zijn hoesontwerpen te zien die een kunstenaar voor een artiest of band heeft gemaakt. Natuurlijk zitten daar iconische exemplaren bij als de ‘bananenhoes’ van Warhol voor de Velvet Underground. Maar ook recentere voorbeelden, zoals ‘Artpop’ van Jeff Koons voor Lady Gaga. Van sommige kunstenaars zijn mooie overzichten te zien, zoals de uitgesproken tekeningen van Raymond Pettibon (o.a. Black Flag, Sonic Youth) en de sprookjesachtige hoezen van Mark Ryden (voor o.a. Screaming Trees en Red Hot Chili Peppers).
Daarnaast zijn er ‘Artist Records’ te zien, audio-visuele creaties die kunstenaars zelf hebben uitgebracht. Van Dali tot Jospeh Beuys en van Karel Appel tot Damien Hirst. Niet altijd met beluisterbare muziek. Neem bijvoorbeeld het project Footsteps van Christian Marclay , waarbij bezoekers van een galerie over een vloer van elpees liepen, met daarop het geluid van… voetstappen.
Op de expositie waren ook allerlei uitgaven te zien met een bijzondere vorm. Zoals de legendarische box van Die Tödliche Doris, bestaande uit 8 mini-plaatjes én een afspeelapparaatje op batterijen. En de tussenvloer in de centrale hal toonde nog vinyl met een meer literaire inhoud, zoals spoken word-platen van Bukowski.
De expositie ‘Visual Vinyl’ die ik warm kan aanbevelen, loopt nog in SCHUNCK* t/m 6 maart 2016.
Recente reacties