Eens een kijkje nemen bij een platenperserij, dat wilde ik al een tijdje. En waar kun je dat beter dan doen dan bij een van de grootste vinylfabrikanten van Europa?
Begin december kon ik deelnemen aan een rondleiding bij Record Industry. Samen met wat lotgenoten die elkaar kennen via Facebook, reisde ik naar de fabriek in Haarlem. Op een onopvallende plek op industrieterrein Waarderpolder worden dagelijks tienduizenden platen gefabriceerd.
We werden welkom geheten bij de koffiehoek door Anouk Rijnders, sales manager bij Record Industry. Ze vertelde eerst wat over de achtergrond van het bedrijf. Over hoe er in Haarlem al decennia een platenindustrie was, maar dat Sony geen toekomst meer zag in vinyl en met de productie wilde stoppen. In 1998 kon Record Industry onder leiding van Ton Vermeulen de fabriek overnemen en een doorstart maken.
En zie, anno 2015 kan Record Industry de vraag naar nieuw vinyl niet aan – en is Sony een goede klant. Niet dat het altijd makkelijk was, media jaren ‘2000 nam de klandizie af en moest het bedrijf medewerkers ontslaan. Maar nu werken er weer zo’n 110 mensen (in dubbele diensten). De fabriek zou nog een stuk meer kunnen produceren dan het nu doet (zo’n 8 miljoen platen vorig jaar). Maar de huidige oude persen hebben het al druk, en nieuwe (betaalbare) machines worden er voorlopig niet gebouwd.
Wel kan de capaciteit van de huidige apparatuur worden vergroot door beter onderhoud en modernere besturing. Maar Record Industry wil als bedrijf ook niet heel veel groter worden, ze houden het liever een beetje persoonlijk. Mede hierdoor is er wel een klantenstop en kan de wachttijd voor een nieuwe plaat oplopen tot enkele maanden.
Na de introductie kregen we in 2 groepen een uitgebreid kijkje achter de schermen bij alle stappen van het productieproces. Van de snijkamer (waar een master-audiobestand wordt gesneden tot een lakplaat) en het galvaniseren (waarbij van de lakplaat een persmatrijs wordt gemaakt) tot het daadwerkelijke persen van het vinyl (dat de fabriek binnenkomt in korrels).
Over het technische proces zal ik verder niet uitweiden, hierover lees je meer op de website van Record Industry of bijvoorbeeld in dit uitgebreide artikel. Ook kwamen we langs de afdeling kwaliteitscontrole (waar medewerkers testplaten van begin tot einde luisteren) en kregen we een beeld van het drukken en vouwen van de hoezen.
Het was leuk om herkenbare producten van de band te zien rollen, zoals de laatste EP van Golden Earring en de nieuwe compilatie van Frank Sinatra. Na afloop was ik erg onder de indruk van alles wat er bij komt kijken voor je een draaibare grammofoonplaat in handen hebt. Hopelijk heeft dit indrukwekkende, ambachtelijke productieproces nog een jarenlange toekomst voor zich!
Mooi verhaal, en via youtube kun je er ook filmpjes over het hele proces vinden
Mooi verhaal, en via youtube kun je er ook filmpjes over het hele proces vinden.
Als ouwe knar is vinyl bij mij thuis gebleven..altijd bijzonders platen gekocht, zoals de laatste jaren ook ..ruis & karton labels..ja ja uit haarlem, maar ook veel uit engeland(fuse + uk garage) Rusland (mix Cult) Roemenie & duitsland…fijn dat je jongeren dit ook ontdekken, want je hebt echt wat in handen..Heb zelf ook nog 78 toeren & een draaitafel die op spierkracht werkt
hans blekkink